Algemene voorwaarden Lever Reizen Incentives september 2023

Artikel 1 – Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
Lever Reizen Incentives (LRI)
Lever Reizen Incentives BV, gevestigd te Arnhem Burg. Weertstraat 124-3 6814 HS Arnhem,
mailadres: jooplever@yahoo.com
Opdrachtgever:
De partij die LRI de opdracht verstrekt.

Overeenkomst:
De overeenkomst waarbij LRI zich tegenover haar opdrachtgever verbindt tot het uitvoeren van de
aangegane verplichting op het gebied van reis en/of verblijf en/of bemiddeling bij de aanschaf van
entreekaarten. In het geval van entreekaarten voor sport- en cultuurevenementen is LRI de
bemiddelaar tussen verkoper en opdrachtgever.

Artikel 2 – Totstandkoming overeenkomst
2.1 De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding door de opdrachtgever van het aanbod van
LRI, naar aanleiding van een schriftelijke- of een mondelinge opdracht. De opdrachtgever is jegens
LRI gebonden na het verstrekken van de opdracht, ongeacht of een bevestiging door LRI per
ommegaande wordt verstrekt.
De opdrachtgever ontvangt schriftelijk of langs elektronische weg zo spoedig mogelijk een
bevestiging van de overeenkomst al dan niet in de vorm van een factuur. De opdrachtgever dient
binnen 7 werkdagen na ontvangst van de bevestiging en/of factuur onjuistheden aan LRI door te
geven. Kosten welke voortvloeien uit later geconstateerde fouten komen voor rekening van de
opdrachtgever.
2.2
a. Een offerte van LRI is vrijblijvend en kan zo nodig door LRI worden herroepen. Herroeping
wegens correctie van fouten in de berekening van de som of van andere fouten is toegestaan.
b. Kennelijke fouten en vergissingen, druk- en zetfouten in het aanbod binden LRI niet.
c. Offertes zijn 14 dagen geldig. Mocht opdrachtgever desondanks op een later tijdstip van de
offerte gebruik willen maken dan behoudt LRI zich het recht de reissom aan te passen.
2.3
De opdrachtgever zal ten behoeve van het sluiten van de overeenkomst en de uitvoering daarvan alle
benodigde gegevens betreffende hemzelf en eventuele andere betrokken personen verstrekken aan
LRI. Indien de opdrachtgever in zijn informatieplicht tekort schiet, komen de eventueel daaruit
voortvloeiende negatieve financiële gevolgen voor rekening van de opdrachtgever.
2.4
Indien de opdrachtgever namens of ten behoeve van andere betrokken personen de overeenkomst
aangaat , loopt alle verkeer (ook het betalingsverkeer) met LRI uitsluitend via de opdrachtgever.
2.5
LRI draagt geen verantwoordelijkheid voor foto`s, folders en ander voorlichtingsmateriaal dat door
derden is uitgegeven.
2.6
De prijzen van gereserveerde diensten kunnen conform de voorwaarden van de dienstverlener
worden gewijzigd. Deze wijzigingen zullen zo spoedig mogelijk worden doorgegeven en
doorberekend aan de opdrachtgever.

Artikel 3 – Betaling
3.1
Bij de totstandkoming van de overeenkomst dient binnen 2 weken een bedrag (aanbetaling) te
worden voldaan van 50 procent van de som tenzij in het betreffende aanbod anders is aangegeven.
Het restant van de som dient uiterlijk 8 weken voor de dag van vertrek in bezit te zijn van LRI.
Voldoet een overeenkomst aan bovengenoemde voorwaarden en betreft een overeenkomst de
Olympische Spelen of een ander mondiaal of continentaal sportevenement, dan is de uiterlijke
betaling 6 maanden van tevoren.
Bij het boeken van hotelnachten bij belangrijke sportevenementen als EK voetbal, WK voetbal en
Olympische en Paralympische Spelen, dient per ommegaande betaald te worden aangezien de
dienstverlener dit bij dergelijke evenementen ook van LRI verwacht. Dit geldt ook in het geval van
bemiddeling bij de aanschaf van entreebewijzen.
3.2
Bij niet tijdige betaling is de opdrachtgever in verzuim. De opdrachtgever wordt daar door of namens
LRI schriftelijk op gewezen en heeft dan alsnog de mogelijkheid het verschuldigde bedrag binnen 7
werkdagen te voldoen.
Indien betaling ook dan uitblijft, wordt de overeenkomst geacht te zijn geannuleerd op de dag van
verzuim. LRI heeft het recht om de daarvoor verschuldigde annuleringskosten in rekening te brengen.
In dat geval zijn de bepalingen van artikel 7 van toepassing en worden de door LRI reeds betaalde
gelden met de annuleringsgelden verrekend.
Alle kosten die LRI moet maken om de LRI toekomende gelden te innen, zullen worden verhaald op
de opdrachtgever.
3.3
Boekt de opdrachtgever minder dan 8 weken voor de vertrekdatum of de datum van het event, dan
dient de opdrachtgever de totale som per omgaande te betalen.
3.4
Leveringen en diensten die niet bij de oorspronkelijke overeenkomst zijn inbegrepen, maar waarvoor
in tweede instantie opdracht wordt gegeven, worden direct na de uitvoering aan de opdrachtgever
gefactureerd en dienen binnen 1 week betaald te worden.

4 – Kosten
4.1
De geoffreerde kosten zijn in euro’s en gelden per persoon, tenzij in de overeenkomst anders is
aangegeven. De in de overeenkomst overeengekomen prijs is vast en is onder voorbehoud van een
kennelijke materiële vergissing.
Mocht van het aantal personen zoals aangegeven in de overeenkomst worden afgeweken, dan is LRI
gerechtigd de veranderende kosten in rekening te brengen.
Alle overige afwijkingen na totstandkoming van de overeenkomst behoeven de nadrukkelijke
toestemming van LRI, terwijl LRI in dat geval het recht heeft de extra kosten bij de opdrachtgever in
rekening te brengen.
4.2
De geoffreerde kosten zijn gebaseerd op prijzen, vervoers- en brandstofkosten, geldkoersen,
heffingen en belastingen etc. zoals deze LRI bekend waren ten tijde van het verstrekken van het
aanbod.
4.3
LRI behoudt zich het recht voor de kosten te verhogen, indien er zich na het sluiten van de
overeenkomst verhogingen voordoen van de kostencomponenten als bedoeld in lid 2.
4.4
Het overeengekomen bedrag per persoon wordt vanaf 4 weken voor het event niet meer aangepast.
Mocht het aantal deelnemers vanaf dat moment toenemen en heeft dit consequenties in de vorm
van extra materieel, zoals bijvoorbeeld een extra touringcar of een grotere touringcar, dan worden
deze kosten doorberekend.

Artikel 5 – Informatie
5.1
De opdrachtgever alsmede de overige betrokken personen dienen in het bezit te zijn van de
benodigde documenten, zoals een geldig internationaal paspoort of, waar toegestaan, een
identiteitskaart en de eventueel vereiste visa, bewijzen van inentingen en vaccinaties, rijbewijs en
groene kaart. Alle betreffende kosten zoals bijvoorbeeld voor het aanvragen van een visum en/of
paspoort zijn voor rekening van de opdrachtgever.
5.2
De opdrachtgever zal zelf bij de betrokken autoriteiten de nodige informatie inwinnen en tevens
tijdig en voor vertrek nagaan of de eerder verkregen informatie intussen niet is gewijzigd. Omdat LRI
geen medische bevoegdheid heeft, dient de opdrachtgever de verstrekte informatie te evalueren
met een bevoegde arts of medische autoriteit.
Speciale gezondheidsrisico’s (zoals suikerziekte, astma of hartaandoeningen.), mentale of
lichamelijke handicaps moeten, daar waar in relatie tot de opdracht relevant geacht, tijdig door de
opdrachtgever doorgegeven worden aan LRI.
5.3
Indien LRI ten behoeve van de opdrachtgever en of andere betrokken perso(o)n(en) de opdracht niet
(geheel) kan uitvoeren wegens het ontbreken van enig (geldig) document, komen alle daaraan
verbonden gevolgen voor rekening van de opdrachtgever. In geen geval kan aanspraak gemaakt
worden op restitutie van de kosten.
5.4
LRI zal de opdrachtgever desgewenst informatie verstrekken over de mogelijkheid tot het afsluiten
van een annuleringsverzekering en een reisverzekering. De opdrachtgever zorgt zelf voor
verzekeringen die voldoende dekking geven.
5.5
LRI houdt de volgende richtlijnen aan indien verblijf onderdeel is van de overeenkomst: Bij aankomst
vanaf 16.00 toegang tot de kamer en op de vertrek-dag voor 10.00 uur verlaten van de kamer, de
sleutel inleveren en de openstaande posten voldoen.
5.6
Als door mentale en/of lichamelijke handicap of door wangedrag van opdrachtgever en of andere
betrokken personen de goede uitvoering van de overeenkomst ernstig wordt belemmerd, kan LRI
besluiten tot uitsluiting van (verdere) deelname.
Gehele of gedeeltelijke restitutie van de kosten zal dan niet worden verleend.
Alle kosten die uit deze uitsluiting voortvloeien, komen voor rekening van de opdrachtnemer.

Artikel 6 -In-de-plaatsstelling
6.1
Tijdig voor aanvang van de uitvoering van de overeenkomst kunnen de opdrachtgever en/of overige
betrokkenen zich laten vervangen door een ander. Daarvoor gelden de volgende voorwaarden:
a. De ander voldoet aan alle aan de overeenkomst verbonden voorwaarden.
b. Het verzoek wordt uiterlijk 10 dagen voor vertrek ingediend, tenzij anders is
overeengekomen.
c. De betrokken dienstverleners dienen akkoord te gaan met deze in-de-plaatsstelling.
d. De opdrachtgever, de overige betrokkene(n) en degene(n) die hem vervangt/(-en) zijn
hoofdelijk aansprakelijk tegenover LRI voor de betaling van het nog verschuldigde gedeelte van de
kosten en de eventuele extra kosten als gevolg van de vervanging.

Artikel 7 – Annulering door de opdrachtgever
7.1
Annulering dient te allen tijde schriftelijk te gebeuren. Het heeft de voorkeur dit per mail te doen.
7.2
Annuleringen buiten kantooruren worden geacht te zijn verricht op de eerstvolgende werkdag.
7.3
Deze voorwaarden onder a t/m e gelden voor overeenkomsten zoals (personeels)reizen voor
groepen die gedurende enkele dagen samen op reis gaan en waarvoor het vervoer, het onderdak en
de aanvullende diensten als een pakket georganiseerd worden.
Indien een opdracht geheel of gedeeltelijk wordt geannuleerd door de opdrachtgever, is deze aan LRI
de volgende annuleringskosten verschuldigd:
a. Bij annulering tot de 42ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: Een aanbetaling van 30% van
de overeengekomen kosten van de opdracht*
b. Bij annulering vanaf de 42ste dag (inclusief) tot de 28ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag:
40% van de overeengekomen kosten van de opdracht*
c. Bij annulering vanaf de 28ste dag (inclusief) tot de 21ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag:
50% van de overeengekomen kosten van de opdracht*
d. Bij annulering vanaf de 21ste dag (inclusief) tot de 14de dag (exclusief) vóór de vertrekdag:
60% van de overeengekomen kosten van de opdracht*
e. Bij annulering vanaf de 14de dag (inclusief) tot de 5de dag (exclusief) vóór de vertrekdag:
100% van de overeengekomen kosten van de opdracht*
* Reeds gemaakte kosten voor vliegtickets, accommodatie en evt. overige diensten worden bij de
opdrachtgever in rekening gebracht.
7.4
Bemiddeling bij de aanschaf van entreebewijzen:
Er gelden speciale voorwaarden voor opdrachten die betrekking hebben op bijzondere
sportevenementen als WK’s, EK’s voor diverse sporten en Olympische- en Paralympische Spelen.
Wanneer uitsluitend bemiddeld wordt (d.w.z. zonder aanvullende diensten) bij de aanschaf van
entreebewijzen voor concerten of sportevenementen gelden annuleringskosten ter hoogte van 100%
vanaf het moment van het mondeling of schriftelijk verstrekken van de opdracht.
7.5
Worden aan bovenstaande bemiddeling andere diensten toegevoegd zoals hotelnachten en
eventueel vervoer dan gelden voor het aanvullende gedeelte annuleringskosten ter hoogte van 75%
van de waarde van de aanvullende diensten tot 6 weken voor aanvang van het evenement. Daarna
gelden ook voor deze diensten 100% annuleringskosten.
7.6
Indien één of meer van de betrokkenen personen behorende tot dezelfde groep annuleren, gelden
bovenvermelde percentages vermenigvuldigd met de kosten per persoon en voorts vermenigvuldigd
met het aantal betrokkenen dat heeft geannuleerd. De totale annuleringskosten kunnen echter nooit
lager zijn dan de kosten die aan LRI door derden in rekening gebracht worden vermeerderd met €
75,00 administratiekosten per persoon.
7.7
In het geval één of meer betrokken personen behorende tot een groep afzien van deelname, heeft
LRI het recht de kosten voor de resterende betrokkenen te verhogen. LRI is gehouden de verhoogde
kosten zo spoedig mogelijk aan de opdrachtgever bekend te maken. Voor de betaling van de
gewijzigde kosten zullen de normale betalingsregels van artikel 3 gelden.
Indien de opdrachtgever deze verhoogde prijs vervolgens niet accepteert, dan geldt dit als annulering
van de gehele opdracht en is de opdrachtgever de volledige annuleringskosten verschuldigd zoals
aangegeven onder artikel 7.3 a tot en met e.
In geval geen annulering plaatsvindt, maar de betrokkene voor in-de-plaats stelling kiest, is artikel 6
van toepassing.

Artikel 8 – Opzegging door LRI in geval van gewichtige omstandigheden.
8.1
LRI heeft het recht voor of tijdens de uitvoering van de overeenkomst met onmiddellijke ingang en
zonder rechterlijke tussenkomst de overeenkomst te ontbinden, indien er zich omstandigheden
voordoen waardoor een ongestoorde uitvoering van de overeenkomst niet kan worden
gegarandeerd en/of wegens gewichtige aan de opdrachtgever onmiddellijk meegedeelde
omstandigheden.
8.2
Onder gewichtige omstandigheden worden verstaan omstandigheden die van zodanige aard zijn dat
verdere gebondenheid van LRI aan de overeenkomst in redelijkheid niet kan worden gevergd.
Hieronder valt opzegging die plaatsvindt omdat het vereiste minimum aantal overige betrokken
personen zich niet heeft aangemeld en/of de opzegging het gevolg is van overmacht (artikel 14).
8.3
Na ontbinding van de overeenkomst worden de reeds betaalde kosten binnen 2 weken aan de
opdrachtgever terugbetaald, verminderd met de kosten die LRI heeft moeten maken en is verplicht
te betalen aan derden. De opdrachtgever komt in dit geval geen recht op enige schadevergoeding
toe.
8.4
a. Indien de oorzaak van de opzegging aan de opdrachtgever kan worden toegerekend, komt de
hieruit voortvloeiende schade voor rekening van de opdrachtgever.
b. Indien de oorzaak van de opzegging aan LRI kan worden toegerekend, komt de hieruit
voortvloeiende schade voor rekening van LRI. Of zulks het geval is, wordt bepaald aan de hand van
artikel 11.
c. Indien de oorzaak van de opzegging noch aan de opdrachtgever noch aan LRI kan worden
toegerekend, dragen partijen ieder hun eigen schade.
8.5
Indien LRI door de opzegging geld bespaart, heeft de opdrachtgever voor zijn deel recht op het
bedrag van die besparing.

Artikel 9 – Wijziging door LRI
9.1
Indien de dienstverleners die door LRI bij de uitvoering van de opdracht worden ingeschakeld niet,
dan wel niet tijdig, in staat zijn de overeengekomen diensten te verlenen, heeft LRI voor of tijdens de
uitvoering van de overeenkomst het recht de overeenkomst te wijzigen.
9.2
LRI zal de opdrachtgever zo snel mogelijk, met opgaaf van redenen, van de annulering of wijziging op
de hoogte stellen.
9.3
Indien de dienst die verricht wordt door een derde niet c.q. niet tijdig dan wel niet behoorlijk kan
worden uitgevoerd, is LRI niet aansprakelijk voor enige schadevergoeding indien blijkt dat LRI zich
voldoende heeft ingespannen om de derde partij tot nakoming van deze dienst te bewegen.
9.4
a. Indien in (een deel van) de diensten niet kan worden voorzien, zal LRI zich inspannen om
passende, andere regelingen te treffen, voor zover daar geen extra kosten voor LRI aan verbonden
zijn.
b. Het alternatieve aanbod dient minstens gelijkwaardig te zijn. De gelijkwaardigheid van het
alternatieve aanbod moet worden beoordeeld naar objectieve maatstaven.
9.5
Als de wijziging één of meer niet wezenlijke punten betreft kan de opdrachtgever de wijziging slechts
afwijzen indien de wijziging hem tot nadeel van meer dan geringe betekenis strekt.
9.6
De opdrachtgever die gebruik maakt van zijn recht om de wijziging of alternatief aanbod ingevolge de
vorige leden af te wijzen, moet dit binnen 72 uur (3 werkdagen) na ontvangst van het bericht over de
wijziging of van het alternatieve aanbod kenbaar maken.

Artikel 10 – Wijziging door de opdrachtgever
10.1
Na totstandkoming van de overeenkomst kan de opdrachtgever wijziging daarvan verzoeken. Tot 10
dagen voor vertrek zullen deze wijzigingen voor zover mogelijk worden aangebracht en in dat geval
schriftelijk door LRI worden bevestigd. De opdrachtgever dient nog steeds aan zijn
betalingsverplichtingen te voldoen.
Vanaf 10 dagen voor de dag van vertrek zal wijziging in het algemeen niet meer mogelijk zijn tenzij
anders is overeengekomen.

Artikel 11 – Aansprakelijkheid Lever Reizen
11.1
LRI is verplicht tot uitvoering van de overeenkomst volgens de verwachtingen die de opdrachtgever
op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mocht hebben.
11.2
LRI zal bij zijn werkzaamheden de zorg van een goede opdrachtnemer in acht moeten nemen.
11.3
LRI is niet aansprakelijk voor schade ten gevolge van het niet goed uitvoeren van de overeenkomst
indien en voor zover de tekortkomingen in de uitvoering toe te schrijven zijn aan de opdrachtgever
c.q. de betrokken overige personen.
11.4
Indien de overeenkomst niet wordt uitgevoerd overeenkomstig de in lid 1 bedoelde verwachtingen,
is LRI verplicht eventuele schade te vergoeden, tenzij de tekortkoming in de nakoming niet aan LRI is
toe te rekenen noch aan de dienstverlener van wiens hulp hij bij de uitvoering van de overeenkomst
gebruik maakt, omdat:
a. De tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst toe te rekenen is aan de
opdrachtgever – bijvoorbeeld schades die het gevolg zijn van de gezondheidscondities van de
opdrachtgever en/of overige betrokken personen.
b. De tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst niet kon worden voorzien of niet kon
worden opgeheven en toe te rekenen is aan een derde die niet bij de levering van de diensten is
betrokken.
c. De tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst te wijten is aan een gebeurtenis die
LRI of degene van wiens hulp hij bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik maakt, met in
achtneming van alle mogelijke zorgvuldigheid niet kon voorzien of verhelpen.
d. De tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst te wijten is aan overmacht (zie artikel
14)
11.5
LRI aanvaardt geen aansprakelijkheid voor handelingen en/of nalatigheden van de betrokken
dienstverlener(s), noch voor de juistheid van de door deze dienstverlener(s) verstrekte informatie.
11.6
Voor zover LRI zelf toerekenbaar tekort schiet en de opdrachtgever daardoor schade lijdt (daaronder
begrepen schade wegens gederfd genot), is iedere aansprakelijkheid van LRI, uit welken hoofde ook,
beperkt tot maximaal 20% van de gefactureerde diensten.
11.7
De aansprakelijkheid voor schade waartegen de opdrachtgever is verzekerd (bijvoorbeeld door
middel van een reis- en/of annuleringsverzekering dan wel ziektekostenverzekering), alsmede
aansprakelijkheid voor schade die de opdrachtgever lijdt in het kader van de uitoefening van een
beroep of bedrijf (daaronder begrepen schade door het missen van aansluitingen c.q. het niet tijdig
op de plaats van bestemming aankomen), worden uitgesloten. Het is aan de opdrachtgever om zich
deugdelijk te verzekeren om ongewenste schade uit te sluiten.
11.8
De aansprakelijkheid van LRI is in ieder geval niet meer dan datgene dat de verzekering van LRI in
voorkomend geval uitkeert.
11.9
De in dit artikel opgenomen uitsluitingen en beperkingen van aansprakelijkheid gelden mede ten
behoeve van het personeel van LRI en/of de door deze ingeschakelde dienstverlener.
11.10
Voor wijzigingen in het reisschema door vertragingen, andere onvoorziene omstandigheden bij
luchtvaartmaatschappijen, het missen van aansluitende vluchten en eventueel hieruit voortvloeiende
extra kosten en/of aanpassingen in het programma draagt LRI geen enkele aansprakelijkheid.

Artikel 12 – Verplichtingen en aansprakelijkheid opdrachtgever
12.1
De opdrachtgever alsmede de betrokken overige personen is/zijn verplicht tot naleving van alle
aanwijzingen van LRI ter bevordering van een goede uitvoering van de overeenkomst en is/zijn
aansprakelijk voor schade veroorzaakt door zijn/ hun ongeoorloofde gedragingen, te beoordelen
naar de maatstaf van het gedrag van een correcte reiziger.
12.2
De opdrachtgever en/of overige betrokken personen die zodanig hinder of last opleveren of kunnen
opleveren dat een goede uitvoering van de overeenkomst daardoor in sterke mate wordt bemoeilijkt
of kan worden bemoeilijkt, kan door LRI worden uitgesloten, indien van LRI in redelijkheid niet kan
worden gevraagd dat de overeenkomst wordt nagekomen. Alle daaruit voortvloeiende kosten komen
voor rekening van de opdrachtgever, indien en voor zover de gevolgen van hinder of last hem
kunnen worden toegerekend.
12.3
Opdrachtgever en overige betrokken personen zijn verplicht deugdelijke verzekeringen af te sluiten,
zie ook artikel 5.4.
12.4
De opdrachtgevers en overige betrokken personen zijn aansprakelijk voor door hen, al dan niet
opzettelijk, veroorzaakte schade aan bus, logies verblijf en/of inventaris. Schade dient terplekke te
worden voldaan.
12.5
LRI is niet aansprakelijk voor verlies, diefstal of beschadiging van bagage. De mogelijke
aansprakelijkheid van vervoerder of hotel blijven evenwel behouden. De adviezen over toegelaten
gewicht van de bagage dienen opgevolgd te worden. Eventuele extra kosten voor overgewicht zijn
voor rekening van de opdrachtgever.
12.6
Indien excursies buiten de overeenkomst worden geboekt, zal LRI daarvoor geen enkele
verantwoordelijkheid nemen.
Voornoemde excursies maken geen onderdeel uit van de overeenkomst die met LRI is afgesloten. LRI
is tevens niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, die voortvloeit uit of samenhangt
met deze zelf geboekte excursies. Deelname is voor eigen risico, LRI kan in deze niet worden
aangesproken.

Artikel 13 – Rente en incassokosten
13.1
Indien een opdrachtgever om welke reden dan ook in gebreke blijft met betalingen dan zullen alle
kosten om de vordering van LRI, zoals gerechtskosten e.d. voor rekening komen van de
opdrachtgever.
Tevens is op dat moment de geldende wettelijke rente verschuldigd over het openstaande bedrag,
tenzij de voorwaarden van de desbetreffende dienstverlener een hoger rentepercentage
voorschrijven.
13.2
Voorts is de opdrachtgever gehouden tot vergoeding van buitengerechtelijke incassokosten, tenzij dit
bedrag, de incassowerkzaamheden en het verschuldigde bedrag in aanmerking nemende, ongegrond
is.

Artikel 14 – Overmacht
14.1
In geval van overmacht hebben beide partijen het recht de reisovereenkomst zonder opzegging
en/of ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst, geheel of ten dele te ontbinden, waarbij
ieder zijn eigen kosten draagt. Onder overmacht is hier te verstaan iedere van buiten komende
storing in het bedrijf of beroep van de derde, als hoedanig o.a. zullen gelden: negatief reisadvies door
oorlog, terrorisme, mobilisatie, onlusten, stakingen, overstromingen, natuurrampen, gesloten
scheepvaart en andere stremmingen of vertragingen in het vervoer, weersomstandigheden,
stagnatie in de leveringen door openbare nutsbedrijven, brand, maatregelen van overheidswege,
niet levering van noodzakelijke grondstoffen/diensten door derden en andere vergelijkbare
onvoorziene omstandigheden.
Bij ontbinding door een van beide partijen is artikel 7.3. van toepassing.
Eventuele extra vervoers- of verblijfkosten die hieruit voortvloeien zijn voor rekening van de
opdrachtgever.
In relatie tot de activiteiten van LRI geldt ook dat, in geval de Olympische Spelen of andere
sportevenementen als EK’s en WK’s van de diverse sporten door bijvoorbeeld Corona (of
vergelijkbaar), dreigingen met geweld of vormen van terrorisme de activiteiten onderbroken worden
of zelfs niet doorgaan, artikel 14 van toepassing is.

Artikel 15 – Algemene bepalingen
15.1
LRI en de opdrachtgever komen uitdrukkelijk overeen dat op de gesloten overeenkomst geen andere
algemene dan wel bijzondere voorwaarden dan de onderhevige van toepassing zijn.
15.2
Voor vliegreizen gelden de algemene voorwaarden van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij in
combinatie met de algemene voorwaarden van LRI voor de andere reisonderdelen.
15.3
De opdrachtgever vrijwaart LRI voor alle aanspraken van derden welke het gevolg zijn van handelen
of nalaten van de opdrachtgever c.q. de betrokken andere personen.
15.4
In de reisbranche worden de dag van vertrek en de dag van terugkomst als hele vakantiedagen
gerekend, ongeacht het tijdstip van vertrek en terugkomst.
15.5
Wijzigingen in de dienstregelingen van vervoerders kunnen de reisduur beïnvloeden. De
opdrachtgever heeft geen recht op gehele of gedeeltelijke terugbetaling van de kosten indien de
tijdstippen van vertrek en aankomst, ten gevolge van wijzigingen, minder dan 36 uur afwijken van
het oorspronkelijke tijdstip.
15.6
Opdrachtgever en de eventuele andere betrokken personen dienen zich bij de groep te vervoegen op
de afgesproken tijd en plaats. Eventuele kosten voortvloeiend uit het niet (tijdig) aansluiten bij de
groep zijn voor rekening van de opdrachtgever. Niet genoten diensten, ten gevolge van het laattijdig
vervoegen van een groep, worden niet terugbetaald.

Artikel 16 – Klachten
16.1
LRI heeft uiterste zorg besteed aan de voorbereiding en uitvoering van de overeenkomst. LRI is
daarbij mede afhankelijk van anderen. Zo gelden in andere landen vaak andere normen dan in
Nederland.
Wanneer onderdelen van de reis niet naar volle tevredenheid worden uitgevoerd, maakt
opdrachtgever hier zo snel mogelijk mondeling en/of telefonisch melding van bij LRI. Wellicht kan het
probleem meteen worden verholpen.
16.2
Als ter plaatse directe melding van een klacht niet mogelijk is, of als de klacht niet bevredigend wordt
opgelost, dient er direct contact opgenomen te worden met LRI zodat alsnog voor een passende
oplossing kan worden gezorgd. Indien achteraf blijkt dat de opdrachtgever niet aan deze
meldingsplicht heeft voldaan en LRI daardoor niet in de gelegenheid is gesteld de klacht te
verhelpen, kan het eventuele recht op schadevergoeding worden beperkt of uitgesloten.
16.3
Een klacht dient door de opdrachtgever uiterlijk binnen een maand na afloop per e-mail schriftelijk
en gemotiveerd te worden ingediend bij LRI. Heeft de opdracht in het geheel doorgang gevonden
dan geldt een termijn van een maand na de beoogde afloop. Klachten worden niet in behandeling
genomen, als ze niet vergezeld zijn van een klachtenrapport en als de klachten niet formeel per mail
zijn gemeld bij LRI.

Artikel 17 – Geschillen en toepasselijk recht
17.1
Alle geschillen die mochten ontstaan naar aanleiding van de overeenkomst, zullen worden
voorgelegd aan een bevoegde rechter, voor zover de wet dit toelaat, terwijl voorts op de
reisovereenkomst het Nederlands recht van toepassing zal zijn.

Artikel 18 – Omzetbelasting
18.1
Indien van overheidswege een wijziging in het BTW-tarief wordt opgelegd dan heeft LRI het recht
deze door te berekenen.
Deze btw wordt door LRI in de kosten verwerkt. Voor meer informatie zie: www.belastingdienst.nl

Artikel 19 – Reisbescheiden
19.1
LRI stelt de benodigde reisbescheiden uiterlijk 1 week voor de dag van vertrek in het bezit van de
opdrachtgever, tenzij dit redelijkerwijs niet van LRI kan worden gevraagd.
19.2
Indien de opdrachtgever uiterlijk 5 werkdagen voor vertrek nog geen bescheiden ontvangen heeft,
meldt hij dit per omgaande bij LRI.

Artikel 20 – Te weinig betrokken overige personen
20.1
Bij te weinig overige betrokken personen is de opdrachtgever verplicht LRI te informeren. Dit dient
hij uiterlijk 6 weken voor vertrek te doen. De reissom wordt dan door LRI opnieuw berekend aan de
hand van het aantal betrokken personen dat wel op reis gaat of er wordt per ontbrekende
deelnemer een toeslag in rekening gebracht. Dit ter beoordeling aan LRI.

Artikel 21 – Hulp en bijstand
21.1
LRI is naar gelang de omstandigheden verplicht hulp en bijstand te verlenen indien de opdracht niet
verloopt overeenkomstig de verwachtingen die de opdrachtgever op grond van de overeenkomst
redelijkerwijs mocht hebben. De daaruit voortvloeiende kosten zijn voor rekening van LRI indien de
tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst aan LRI overeenkomstig artikel 11 lid 4 is toe te
rekenen.
21.2
Indien de oorzaak aan de opdrachtgever is toe te rekenen, is LRI tot verlening van hulp en bijstand
slechts verplicht voor zover dat redelijkerwijs van hen kan worden gevergd. De kosten zijn in dat
geval voor rekening van de opdrachtgever.
21.3
Indien de opdracht niet verloopt overeenkomstig de verwachtingen die de opdrachtgever op grond
van de overeenkomst redelijkerwijs mocht hebben wegens omstandigheden die noch aan de
opdrachtgever, noch aan LRI zijn toe te rekenen, draagt ieder zijn eigen schade. Voor LRI bestaat
deze o.a. uit de extra inzet van menskracht. Voor de opdrachtgever bestaat deze onder andere uit
extra verblijf- en repatriëringskosten.

Deze Algemene Voorwaarden zijn vastgesteld op 07.09.2023 en vervangt eerdere versies